Aanpassingen voor de Sporza Wielermanager voorgesteld aan Sporza
Dit heb ik voorgesteld aan Sporza:
Mijn uitgangspunt is eenvoudig: een managerspel zou in de eerste plaats spelers moeten belonen die de koers goed kunnen voorspellen, niet spelers die zich tijdens de wedstrijd voortdurend kunnen aanpassen aan wat al gebeurd is. De grootste uitdaging zou moeten liggen in het vooraf inschatten welke renners zullen presteren en hoe een wedstrijd of grote ronde zich zal ontwikkelen. Wanneer spelers hun ploeg nadien bijna volledig kunnen aanpassen, verschuift de nadruk van voorspellen naar reageren. Daardoor verdwijnt een belangrijk deel van de strategische uitdaging.
Hieronder mijn voorstellen opgesomd:
1. Hervorming van het transfersysteem
Het huidige transfersysteem maakt het mogelijk om tijdens een grote ronde of tijdens de voorjaarsklassiekers veel transfers uit te voeren zonder dat daar een echte financiële afweging tegenover staat. Hierdoor ontstaat een voorspelbaar patroon.
Spelers die in de openingsritten een mooie voorsprong nemen, kunnen die relatief eenvoudig vasthouden door voortdurend de renners in vorm binnen te halen. Tegelijk groeien de ploegen van de meeste managers steeds meer naar elkaar toe. Tegen de slotweek beschikken veel spelers over vrijwel dezelfde klassementsrenners, sprinters en favorieten.
Daardoor wordt de ploeg die vóór de start zorgvuldig werd samengesteld steeds minder belangrijk. Uiteindelijk wint niet noodzakelijk de manager die de beste voorspellingen maakte, maar vaak degene die na elke rit de meest logische transfers uitvoerde.
Om dat te vermijden stel ik voor om elke transfer een kost te geven, afhankelijk van de waarde van de renner die uit de ploeg verdwijnt.
- Renners van 2 tot 5 miljoen: 1 miljoen transferbelasting.
- Renners van 6 tot 8 miljoen: 2 miljoen transferbelasting.
- Renners van 9 tot 14 miljoen: 3 miljoen transferbelasting.
Hierdoor wordt elke transfer een bewuste keuze. Managers zullen meer moeten nadenken over de samenstelling van hun ploeg vóór de start en zullen niet zonder gevolgen kunnen inspelen op elke ontwikkeling in de koers. Transfers blijven uiteraard mogelijk bij blessures, ziekte of grote vormdalingen, maar ze worden opnieuw een strategisch instrument in plaats van een vanzelfsprekendheid.
2. Bonuspunten voor de eindklassementen
Ook de bonuspunten voor de eindklassementen kunnen volgens mij beter aansluiten bij de sportieve realiteit.
Voor het algemeen klassement stel ik voor om enkel de top 15 bonuspunten toe te kennen.
Voor het jongerenklassement lijkt een beperking tot de top 5 logischer.
De reden hiervoor is eenvoudig. Renners buiten deze plaatsen staan vaak op zeer grote achterstand. Zij hebben meestal niet meer gestreden voor hun uiteindelijke positie; die is vaak het gevolg van het uitrijden van de wedstrijd. Door ook deze verre ereplaatsen nog bonuspunten toe te kennen, worden prestaties beloond die sportief nauwelijks betekenis hebben.
Door de bonuspunten te beperken tot de renners die werkelijk voor een klassement hebben gestreden, weerspiegelt de Wielermanager beter wat er in de koers gebeurt.
3. Puntentoekenning in sprintetappes en sprintklassiekers
Een gelijkaardige redenering geldt voor sprintetappes en echte sprintklassiekers.
Vandaag ontvangt de volledige top 30 punten. In werkelijkheid sprint echter slechts een beperkte groep daadwerkelijk voor een topklassering. Na ongeveer de vijftiende plaats rijden veel renners simpelweg mee met het peloton en wordt er nauwelijks nog gestreden om de exacte aankomstplaats.
Daarom stel ik voor om tijdens sprintetappes in grote rondes die door de organisatie als volwaardige sprintetappes worden aangeduid en uitgesproken sprintklassiekers zoals de Scheldeprijs, Ronde van Brugge en Nokere Koerse, enkel de eerste vijftien renners punten toe te kennen.
Hierdoor worden uitsluitend renners beloond die effectief voor een ereplaats sprinten en krijgen echte topsprinters opnieuw meer waarde binnen het spel.

Goh ik ben geen fan van een taks op transfers tenzij het gaat om onbeperkte transfers om toch een soort van limiet te verkrijgen. Dan is het 3 transfers zonder taks met voornamelijk als doel om de duurdere uitvallers te kunnen inwisselen.
Op zich vind ik het zo nog wel ok, als je een spel wilt waarin de startploeg extreem belangrijk is moet je maar scorito gaan spelen, dat is sowieso meer voor de experts het sporza spel is relatief zeer gemakkelijk en dat gaan ze zo ook willen houden om een breed publiek aan te kunnen trekken.
Dat ze zoals alreeds gezegd eerst maar eens zorgen dat hun reactiviteit op punt staat, het is echt niet moeilijk om enkele minuten nadat de rituitslag bekend is (ook qua leiders in de klassementen) meteen de punten ter beschikking te hebben, geen idee waarom dat zo lang duurt altijd.