top of page

Sporza Tourmanager 2025

Openbaar·2862 leden

Punchers/klimmers tussen 3 en 5m

Vooral de mannen die in de Ronde van Zwitserland of de Dauphiné getoond hebben in vorm te zijn, zoals een Onley, Grégoire, Vauquelin, Barré, ... zie ik hier vaak passeren in RMT's of discussies. Echter stel ik mij de vraag of deze een zoveel logischere keuze zijn dan mannen die nu niet per se in vorm zijn, maar wel al mooie prestaties hebben laten zien in een grote ronde. Natuurlijk moet er rekening gehouden worden met de vorm van renners, maar het deelnemersveld in de Tour is toch anders. Ikzelf heb logischerwijs ook enkele mannen 'in vorm' die ik afweeg tegenover andere opties.

Ik richt me hierbij vooral op de categorie punchers/klimmers in de prijscategorie van 3 tot 5m.

• Onley: + bewees veel progressie gemaakt te hebben ten opzichte van vorig jaar en was consistent bij de beste 3 bergop in Zwitserland + explosief waardoor hij telkens meedeed voor ritwinst - geeft aan voor ritten te gaan, maar in de punchetappes is er heel veel concurrentie met zowel punchers als Pogi & co en in de bergetappes zal het vaak voor het AK zijn - nog geen resultaten in grote rondes

• Vauquelin: + bergop beter dan ooit + zeer explosief, ideaal voor punch (2e in Waalse Pijl na Pogi) + won vorig jaar al etappe in Tour - zeer veel concurrentie in punchetappes

• Grégoire + zeer explosief, pure puncher + naast rit in Zwitserland ook 2x 7e in Ardennenklassiekers - vorig jaar ook in vorm, maar geen resultaten in Tour (wel 2x top 5 in Vuelta '23) - zeer veel concurrentie in punchetappes

• Barré + sterk in Ardennenklassiekers + bergop zeer goed in Dauphiné - 1e grote ronde - zal vooral vanuit de vlucht moeten gebeuren (zowel punch als bergetappes)

• Van Eetvelt + zeer sterk begin in Vuelta '24, zowel bergop als in punch (sprint tegen Roglic) + sprint altijd mee + gaat vr AK, dus interessant vr zowel punch als bergetappes - geen hoge recente uitslagen

• Velasco + snel aan de meet (4e in LBL) + Astana die punten nodig heeft - nog geen top 5 noteringen in grote rondes

• Aranburu + parcours op zijn maat (veel punch) + snel aan de meet + vorige Tour 4e, 6e, 9e en 10e - sinds Ardennenklassiekers niet veel meer laten zien

• Cort + snel aan de meet + veel punch, kan lastige wedstrijd aan (6e in Strade) + in verleden al ritoverwinningen in grote rondes, maar laatste 2 Tours slechts 1 7e plaats - zowel in Ardennenklassiekers als Dauphiné geen uitslagen

• Nys + parcours op zijn maat + zeer snel aan de meet + goed in Ardennenklassiekers - 1e grote ronde - ziekte in Baloise Tour - onderlinge verdeling met Skjelmose? Verder interessante namen zijn Ganna, Tejada, L. Martinez, Alaphilippe en Blackmore, maar deze overweeg ik persoonlijk niet.

1784 weergaven
Miembro desconocido
26 jun 2025

Ik zeg vaak dat als je twijfelt voor een klimmer/puncher/aanvaller bv onley of vauqelin---> ga voor de thuisrijder een fransman dus, hun enthousiasme levert altijd op om aan te vallenn en toch net iets beter te presteren dan normaal. ik zeg niet dat de fransen elke etappe gaan winnen maar ze koersen toch altijd voor de ereplaatsen ookal is dat voor plaats 10 of 15( bv rit drie dauphine--> jeanniere en tronchon sprinten nog voor plaats 11 en 12)🟥⬜🟦

De Lead-Out is jouw gids doorheen het wielerseizoen, met een sterke focus op Sporza Wielermanager en Sporza Tourmanager. 

© 2021 by The Artifact. Proudly created with Wix.com

© 2024 foto's Flanders Classics

bottom of page