top of page

Sporza Tourmanager 2025

Openbaar·2864 leden

Jonas de winter
Jonas de winter

Ideale verdeling

Er zijn veel mensen die zoeken naar een ideale verdeling en hierbij zoeken naar een aantal renners per type. ik denk dat het idee van Thomas Huyge om de categorieen in te delen in aantal miljoenen een veel betere manier is om dit aan te pakken. Daarom heb geprobeerd dit eens uit te werken in een excel bestandje hoe zo een verdeling er uit zou zien. Om tot een verdeling te komen ben ik als volgt te werk gegaan.

Om te beginnen heb ik de honderd miljoen gedeeld door het aantal ritten (21) om het aantal punten die je kan spenderen per rit te verdelen. Het probleem hierbij was dat Je bij die 21 ritten geen punten van het AK kan rekenen. Daarom heb ik 1 rit extra geteld (dus 100/22). Dit kwam uit op 4,545454545 punten per rit.

Daarna ben ik door het profiel van de ritten gegaan om deze op te delen in 6 categorieen op basis wie deze rit zou kunnen winnen (volgens mijn mening):

• sprints: 5 ritten

• AK: 7 (6 ritten + AK)

• punchers: 6

• aanvallers: 3

• TT: 1 (enkel de vlakke TT want die bergop is voor AK) vervolgens heb ik deze aantallen vermenigvuldigd met het aantal miljoen dat je per rit hebt. waardoor we tot dit resultaat komen.

ree

Het volgende probleem is dan natuurlijk dat veel renners tot 2 of meer categorieen behoren. Als oplossing hiervoor heb ik een tabel gemaakt die hiermee rekening houd.

ree

Hoe deze werkt? We nemen eerst de basis waarde van de renner bijvoorbeeld voor pogacar: 13 miljoen. Dan wordt er gekeken in welke categorie er punten kunnen gescoord worden. (voor de TT heb ik rekening gehouden dat er maar 1 TT is. ) Dit bepalen we door een zelf ingeschat percentage. voor pogacar bijvoorbeeld is het als volgt (sprint(0%), AK(70%), break(0%), punch(20%), TT(10%) ). Deze percentages worden dan vermenigvuldigd met de basiswaard voor elke category. Onderaan komt dan te staan hoeveel je hebt gespendeerd aan welke category. Met die waardes kan je dan vergelijken of je genoeg of te weinig rennes van een bepaalde category hebt.

Het enige probleem dat nu nog rest is transfers, Hier heb ik tot nu toe nog geen echte oplossing voor gevonden maar ik denk dat door in te schatten wanneer welke ritten vallen, er tot de conclusie kan worden gekomen dat extra spenderen aan sprinters/punchers in het begin een wijze keuze zou zijn.

In conclusie, Ik denk dat door deze berekening te maken het makkelijker kan zijn om de verdeling te maken. Het is en blijft natuurlijk gokken en inschatting maar dit kan wel helpen om duidelijk te maken hoeveel je wilt/kan spenderen per category. Als jullie nog opmerkingen/verbeteringen/ideeen/meningen hebben hierover hoor ik het graag :)

1458 weergaven
ofux jansen
27 jun 2025

speel nu wielermanager voor experts:  https://zweeler.com/main/main.php?ref=793

De Lead-Out is jouw gids doorheen het wielerseizoen, met een sterke focus op Sporza Wielermanager en Sporza Tourmanager. 

© 2021 by The Artifact. Proudly created with Wix.com

© 2024 foto's Flanders Classics

bottom of page