Hoeveel sprinters zou je pakken, 2 of 3? en wie krijgt je voorkeur?
De Lie: Sowieso de man in vorm, maar heeft zich nog niet bewezen in de grote koersen of tegen de grote namen.
Merlier: Pakt bijna sowieso veel punten in Bredene-Koksijde en Nokere Koerse. Vorig jaar gescoord maar moet nu rekening houden met Jakobsen.
Jakobsen: De snelste van allemaal. Rijdt niet geweldig veel maar moet zeker 3-4 keer podium halen.
Philipsen: In den tour nog eens zijn kwaliteit laten zien. Rijdt heel veel koersen maar heeft nog niet veel kilometers gedaan dit jaar.
Matthews: Kan soms verrassend uit de hoek komen, wordt regelmatig geklopt aan de meet maar kan podium rijden.
Cosnefroy: Ook iemand die podium kan rijden. Ideale transfer voor de laatste koersen?
De Lie, Matthews en zeker Cosnefroy beschouw ik niet als sprinters.
- Ackermann: lijkt van alle ploegen aan de meerste starts te verschijnen aangezien hij buiten Molano niet echt veel concurrentie binnen de ploeg heeft. Liet in het verleden al meermaals zien echt gemaakt te zijn voor het vlaamse werk.
- Sam Benett: toonde zich opnieuw in Argentinië, maar rijdt een eerder beperkt programma. Met van Poppel een van de sterkste lead-outs, maar krijgt binnen de ploeg ook concurrentie van man in vorm Jordi Meeus. Vorig jaar reden ze nog samen de Scheldeprijs waar Meeus de snellere man bleek.
- Arnaud Demare: zal proberen dit jaar de kaap van 100 profoverwinningen te halen; maar voelt wel de hete adem van enkele talentjes binnen de ploeg in zijn nek. Rijdt momenteel een beperkt programma, al komen daar wellicht nog 1 of 2 wedstrijden bij. Hij was vorig jaar een van de meest constante sprinters met 7 overwinningen en 16 podiumplaatsen. Heeft helaas net een coronabesmetting gehad; zal dit impact hebben op zijn kansen in KBK?
- Caleb Ewan: al jaren probeert hij MSR te winnen en raakte nooit verder dan 2 maal 2es. Heeft met 5 wedstrijden geen oninteressant programma, en maakt in elke wedstrijd zeker kans op podium. Hij lijkt ook goed in vorm, maar bleek in het verleden ook al wel eens slecht geluk aan te trekken.
- Dylan Groenewegen: de snelle man van Jayco - maar zal alvast het openingsweekend niet rijden doordat hij op de startlijst van de UAE tour staat. Zal vermoedelijk een vergelijkbaar programma als vorig jaar rijden; waar hij op 1 uitschieter na niet echt presteerde. Kan hij dit jaar beter doen?
- Alexander Kristoff: absolute kopman bij de Noorse ploeg. Zal waarschijnlijk een enorm uitgebreid programma rijden en ondanks zijn 35 jaar blijft hij ook elk jaar garant voor een hele sloot punten. Nog even afwachten wie de kleinere koersen rijdt, maar mogelijks wordt hij dus een must-pick. Met Waerenskjold ook een hele sterke lead-out in de ploeg.
- Mads Pedersen: de ex-wereldkampioen was vorig jaar regelmatig op de afspraak in het voorjaar, maar behaalde nooit een echte uitschieter waardoor zijn puntentotaal redelijk beperkt bleef. In de Tour en de Vuelta kon hij wel bevestigen waardoor hij in 2022 een van de best presterende renners werd. Zijn programma zal ongetwijfeld nog aangevuld worden, en als hij zijn goede vorm kan doortrekken kan je hem zeker voor enkele podiumplaatsen opschrijven.
Naast deze toppers vind je ook enkele subtoppers die zeker een aantal punten kunnen opleveren; kijk hiervoor binnen de ploeg van Arkea Samsic (Hofstetter, Bouhanni, Mclay, Mozatto), Cofidis (Walscheid, Coquard, Consonni) en DSM (Dainese, Welsford, van Uden).
Last but not least mogen we underdog sprinters zeker niet uit het oog verliezen zoals Cavendish, Kooij, Gaviria, Groves, Bauhuis en Dupont. Ze zijn allen in staat te winnen op een goede dag, maar welke wedstrijden ze rijden is nog niet duidelijk.
Qua topsrinters zou ik er 2 pakken. Gezien de verdeling tussen Merlier en Jakobsen lijkt Philipsen mij een betere optie aangezien hij dit jaar geen concurrentie heeft. Als 2de man is het bij mij De Lie geworden omdat die ook buiten een sprint uit de voeten kan. (Een transferplan met Merlier zoals anderen al een paar keer hebben vermeld is ook een optie natuurlijk).
De moeilijkheid zit em dit jaar bij de goedkopere sprinters met heel veel opties in 3-5M, en vaak onduidelijkheid over wie kopman zal zijn (vb. bij Arkea heb je heel wat opties van 4-5M, maar kan David Dekker met 3M heel interessant zijn). Eenzelfde afweging kan gemaakt worden bij UNO-X met Tiller (5M) en Waerenskjold (4M), al moet je daar nu ook rekening houden met Kristoff natuurlijk.
Een Casper Van Uden (DSM) viel me ook op voor 4M, maar over zijn programma is nog maar weinig gekend, en daar is ook wat concurrentie van vb. Dainese.
Hetzelfde geldt voor Malucelli (Wallonie-Bruxelles), die één van de enige interessante renners lijkt in de 2M categorie.
Er zijn natuurlijk nog tal van andere opties (Menten, Marit, Meeus,...), maar ik heb me even beperkt tot renners die momenteel in mijn eigen ploeg zitten in de hoop interessante feedback te zien :)
Om ze goed met elkaar te vergelijken, zou je hun programma's moeten verfijnen tot de wedstrijden die een grote kans hebben om op een sprint uit te draaien. Als je dit doet voor De Lie bv. (die ik niet als een zuivere sprinter zie), dan rijdt hij volgens mij niet veel van dat soort wedstrijden.
Groenewegen wordt fel overkeken, nadeel is dat zijn programma onbekend is en hij 7M kost. Moest die de spurtkoersen ook starten, kan hij een goede waarde zijn. Reed vorig jaar een sterk najaar in de Belgische koersen.