Even een discussie over de tijdrijders, en de (on)zin om deze te nemen.
Ik zie in zowat elke RMT Tarling verschijnen, en moest die er toch niet instaan is de eerste comment 'vervang X door Tarling'. En ook in mijn voorlopig team was dit een van de zekere plekjes. Toen er ergens op dit forum gedropt werd dat hij ook nog zou meesprinten, stond hij zo goed als vast in mijn team. Hij is dan ook de beste tijdrijder die meedoet met de Giro. En toch begin ik te twijfelen. Want, ook het is toch niet zeker dat hij die tijdritten wint. En ook zijn sprintkwaliteiten moet ik nog zien.
Ik ben dan ook op zoek gegaan naar waar hij gezegd heeft mee te willen sprinten, maar vond enkel dat hij zich dit jaar had toegelegd op de kassei-klassiekers. In Parijs-nice deed hij dit en werd hij tweede achter Pedersen, maar dat was niet tegen echte sprinters. Verder heb ik hem dit nog niet zien doen (of het moet deze 25ste plek in de UAE tour zijn) En over zijn rol in de Giro: Of mijn rol anders zal zijn? Niet echt, ik zal de kopman voor het klassement beschermen en de kansen grijpen." https://www.wielerkrant.be/nieuws/2025-04-01/remco-evenepoel-hoeft-hem-ook-dit-jaar-nog-niet-te-vrezen-bij-zijn-hoofddoel-grote-concurrent-doet-belangrijke-aankondiging
En dan heeft hij als pure tijdrijder toch een hoog prijskaartje.
Ik las ook nog iemand zeggen dat zijn 6M een voordeel is, omdat een transfer dan makkelijker is. Maar dat is een non-argument, want dan kan je beter een 5M selecteren en 1M over houden. Zelfde transfermogelijkheden, en nog flexibiliteit onderweg. (En dit zeg ik met alle respect voor die persoon, want ik draag hem hoog in het vaandel).
Anderzijds zijn er nog andere tijdrijders, die elke hun voor- en nadelen hebben.
Dus hierbij een kleine oplijsting van de andere opties. (klassementsmannen heb ik even achterwege gelaten. Ofwel neem je die vanaf het begin, of je hebt een goede reden om deze niet te nemen).
Mcnulty (UAE - 5M)
+Won vorig jaar TT van gelijkaardige profiel in Romandië (Rit 2)
+Versloeg Tarling en won de TT in de Vuelta 2024 (lengte zelfde als rit 2)
+Durft wel eens mee te gaan in de vlucht
+Kan goed klimmen en zo ook in de resultaten rijden
+Rijdt meer dan degelijke resultaten tot nu toe dit jaar
+Teampunten van UAE
-Zijn enige ITT dit jaar viel ferm tegen
-Zal regelmatig moeten werken voor de kopmannen van UAE
Jay Vine (UAE - 5M)
+Reed vorig jaar in het Baskenland een héél gelijkaardige TT qua profiel (doch minder technisch) en werd daar 2de, voor Evenepoel
+Kan goed klimmen en zo ook in de resultaten rijden
+Kan meegaan in de vlucht (zie Vuelta)
+Lijkt in topvorm
+Teampunten van UAE
-Zal regelmatig moeten werken voor de kopmannen van UAE
Hayter (SQS - 4M) +Is ook een goede heuvelrenner
+Goedkoop
-Heeft nog weinig blijk van vorm gegeven dit jaar
-Had vorig jaar toch ook een aantal matige TT's
Affini (VLB - 4M)
+Versloeg Tarling in de Vuelta 2024 (lengte zelfde als rit 2)
+Goede, onderschatte tijdrijder
+Goedkoop
+Teampunten van TJV
-Scoort nauwelijks punten buiten TT's
Vacek (LT - 4M)
+Versloeg Tarling in de Vuelta 2024 (lengte zelfde als rit 2)
+Goedkoop
+Sterke renner op zowat alle velden
+Teampunten van Liddl-Trek (Pedersen)
+Kan de jongerentrui veroveren tijdens TT
-Zal regelmatig moeten werken voor Pedersen
-Vorm na zijn val nog niet getoond
-Werd in zijn enige TT dit jaar 17de
Ik hoop hiermee alvast getoond te hebben dat er nog tijdrijders zijn om te overwegen, met elk hun eigen voor- en nadelen. En dat we dit als basis kunnen gebruiken voor een goeie discussie. Als jullie de bron van Tarling zijn sprint zouden hebben, laat zeker weten. En er zijn ook nog een hoop andere goeie tijdrijders die meedoen, dus als jullie je lans voor één of meerdere willen breken, wees mijn gast!Of andere strategiën, tijdrijtips enz. zijn ook welkom
Zelf heb ik McNulty er al 5x uit en terug er in gezet. Zucht. De vorige keer heeft m echt veel te weinig opgebracht. Goeie titel overigens, voor de post.
Hey Slokda, merci voor jouw bijdragen aan het forum op een inhoudelijkere manier dan de meesten!
Ik ga akkoord met jouw, Tarling is voor 3 weken niet de beste optie, een Vine & Mcnulty kunnen in de TT het puntenverlies beperken om dan nog in bergetappes mee te dingen voor de overwinning.
De reden waarom ik voor Tarling kies, is dat ik koste wat het kost Storer erin wil krijgen voor de bergetappes, tegen dan kan er al veel gebeurd zijn (mss ziekte/val) dus leek het mij verstandig om Storer er niet van in het begin in te zetten.
Ik kan even goed voor Fretinn/Moschetti/Magnier kiezen maar ik denk dat de optie Tarling (+kopmanpunten) het meeste zou opbrengen.
Hij is zeker geen must, dit is een persoonlijke strategie, een beredeneerde gok...
Trouwens: ik denk ook niet dat die zal meesprinten hoor (enkel mss als hij vlucht zit of er een compact peloton de finale ingaat).
Ik heb voorlopig geen plaats om een tijdrijder te plaatsen. Als er eentje bij de ploegenvoorstelling ambities toont die wielermanagergewijs interessant zijn, dan maak ik de overweging (pro's en cons :) ) om hem te zetten. Maar anders zullen Wout, Rog en Ayuso het moeten doen in de itt. En idd daar win je niks mee omdat iedereen hen wellicht zal hebben, maar je veegt de kans dat je tijdrijder om welke reden dan ook (slechte dag, last van een val, kettingprobleem...) niet scoort wel weg.
Tijdrit UAE tour 13sec voor op 2e en 18 op pogi in amper 12 km. Dit jaar zit het alleszins goed met zen tijdrit. Is jong dus heeft wss weer progressie gemaakt, wat je ook kon zien in paris nice en klassiekers.
Over de sprint van tarling, kijk het is een bonus als ie het hier en daar doet en punten pakt graag meegenomen zo niet, is het ook niet echt ingecalculeerd, daarbij heeft ie het in kleinere rondes niet gedaan maar een kung of ganna zie je het ook zelden doen in andere koersen en dan in een grote ronde doen ze het dan wel bij gebrek aan sprinter in de ploeg
Goed dat je mensen wat doet twijfelen aan 'zekerheden'. Hoe meer opties, hoe minder kopieergedrag... Bedankt trouwens voor je uitgebreide bijdragen altijd!
Nog een naam die past in je rijtje: Mattia Cattaneo (SQS - 4M)
+ 🇮🇹
+ goede tijdrijder (podium TT Vuelta '24, podium EK '24)
+ goedkoop
+ kan ook stukje klimmen
- kans toch wel vrij klein dat hij buiten in de TT nog punten oplevert
- zal moeten werken voor Landa? (maar gelukkig niet tijdens de tijdrit 🙃)
Ik zie nu voorlopig bij elke renner zelfde argument "eindigde voor tarling in vuelta 2024 TT" dat argument vind ik niet echt geldig, tarling zat toen na de pech op OS er mentaal helemaal door had amper nog deftig getraind of op de fiets gezeten en werd alsnog wel 6de
Als tegen argument van vine, hij moet op zen fiets blijven tot de 2de TT en laatste bergetappes en dat is in het verleden nogal moeilijk gebleken
En eigenlijk zijn dit dingen die je over elke renner wel kan zeggen, "moet je kooij wel nemen na die blessure kan je niet beter....." idem voor groves idem voor van aert pidcock das het mooie aan de manager je kan op elke renner tegen argumentn en voor geven en je zal het antwoord alleen achteraf hebben, als tarling de 2 tijdritten wint dan kan je je theorie hier in de vuilbak smijten en andersom hetzelfde dus ja you win some you lose some zeker
Kleine correctie: Vacek is 5M (en dus ook niet goedkoop).
Had zijn prijs van het voorjaar in mijn hoofd.
(aan de moderator die mijn pogingen tot posten moest goedkeuren, merci alvast om dit even te doen :) )