Ik wil niet per se een discussie starten over de regels of het correct toepassen ervan, daarvoor hebben we de voetbal en de VAR. Maar ik zou wel graag duidelijkheid willen over het verschil in beoordeling tussen Busatto (Rit 1, enkel geel) en Marcellusi (Rit 3, geel en declassering). Wat is het verschil tussen beide? Is dit een gewoon oordeel en nattevingerwerk of zijn er duidelijke regels over. Ik vind het moeilijk om er veel van te vinden, vandaar de vraag. Het lijkt me beide onregelmatig sprinten. Bedankt als iemand meer duidelijkheid kan scheppen.
Wat ik wel vind, hieronder:
Bussato
Op de eerste dag moest de jury al enkele keren ingrijpen. Zo werd nummer 4 uit de daguitslag Francesco Busatto (Intermarché-Wanty) beschuldigd van een 'onregelmatige sprint'. De 22-jarige Italiaan - die door zijn resultaat tevens de witte jongerentrui draagt - zou in de sprint twee keer hebben uitgedeeld, met elleboog en zijn hoofd. Hij kreeg er slechts een gele kaart voor en geen declassering, waardoor hij zijn daguitslag en witte trui mag behouden.
Marcellusi
Wederom een renner van Bardiani die in overtreding is gegaan. Ditmaal was het de beurt aan Martin Marcellusi. De Italiaan gebruikte iets te vaak zijn schouders in aanloop naar de sprint, en werd daarvoor beboet. Een dure fout, want de renner sprintte naar plek acht, maar werd teruggezet naar de laatste plek van zijn groep (85e). Bovendien kreeg hij een gele kaart, een boete van 500 Zwitserse frank en zeven punten in mindering in het puntenklassement.
Heb allebei niet gezien maar als ik terug denk aan Milan in Brugge de panne kan het zijn of het in de voorbereiding of in volle sprint het verschil maakt
Ik denk dat het verschil hem zit, met je elleboog of hoofd als je daar kwakjes mee uitdeelt moet je al serieus doorduwen om iemand te laten vallen, al zeker met het hoofd het is alsnog onnodig gevaar creëren maar ik denk dat marcellusi zwaarder krijgt omdat het schouder is met je schouder kan zet je je hele lichaamsgewicht tegen iemand wat makkelijk tot een val kan leiden volgens mij zit daar het verschil